آشنایی با گیربکس دابل کلاچ

کلاچ هاى تعدادی برگه اى
از آن جایى که سیستم دو کلاچه شبیه سیستم اتوماتیک است شاید فکر کنید که این سیستم به مبدل گشتاور نیاز داشته باشد چیزى که در سیستم خود کار مایحتاج است تا اقتدار به چرخ ها منتقل شود , در حالى که DCT به مبدل گشتاور نیاز ندارد . به جاى آن DCT هایى که درحال حاضر در بازارند از کلاچ هاى یک سری کاغذ اى تر استفاده مى نمایند . کلاچ تر کلاچى است که اجزاى آن در مایع غوطه ورند تا نیز اصطکاک نادر شود و نیز از گرماى ساخت شده بکاهد . تولید کنندگان در حال توسعه DCT هاى با کلاچ کم آب می باشند درست مانند سیستم هاى دستى البته خرید خودرو فروش خودروهایی که مجهز به DCT می باشند . از کلاچ تر استفاده مى نمایند . بسیارى از موتوسیکلت ها از یک کلاچ چندین صفحه اى استفاده مى نمایند . وقتى که کلاچ مشغول مى شود فشار هیدرولیکى درون پیستون فنر هاى رینگ شده را زیر فشار قرار مى دهد . با این کار یک جور از صفحه هاى کلاچ و دیسک هاى اصطکاکى به ورقه فشار که ثابت است , فشرده مى شوند . دیسک هاى اصطکاکى داراى دندانه هاى داخلى هستند و به جور اى طراحى گردیده اند که با دندانه هاى روى غلتکهاى کلاچ مشغول شوند و این غلتک ها نیز به نوبه خویش با چرخ دنده هایى که نیرو را انتقال مى دهند سرگرم مى شوند . سیستم انتقال توان دو کلاچه خشک – Audi – دارنده یک فنر حلقه اى کوچک ویک فنر وسیع میانى است .

به منظور رهاکردن کلاچ , از فشار روغن باطن پیستون کاسته مى شود . با این کار فنر هاى پیستون که اعمال فشار روى تیم کلاچ و صفحات فشار را ممکن مى کنند به حالت آزاد بر مى گردند .

تا قبل از این معین شد که چرا DCT ها را بخشی از سیستم هاى انتقال توان دستى اتومات شده مى دانند . در اصل DCT دقیقا نظیر سیستم دستى کار مى کند . این سیستم مشتمل بر شفت ورودى شفت جانبى در محفظه چرخ دند هها , هماهنگ کننده ها و کلاچ است تنها چیزى که ندارد پدال کلاچ است زیرا سیستم هاى هیدرولیکى و بوبین ها کار ردوبدل دنده را انجام مى دهند . حتى در این حالت نیز راننده مى تواند با استفاده از دکمه یا این که گونه ردوبدل دنده گزینش کند که سیستم چه موقع عمل نماید . با توجه به‌این این که رفتن به دنده فراتر ظرف هشت میلى ثانیه انجام مى گیرد پس رانندگان در ضمن تعویض دنده یکى از چندین محاسن DCT ها را تجربه خواهند کرد و آن هم عجله گیرى دینامیک و پیوسته آن است . تعویض دنده یکنواخت با حذف شوک – shift https://www.hirsamotors.com/carsales/ – که در سیستم دستى و بعضى از سیستم هاى خودکار موجود هست _ حاصل مى شود . بهترین حسن DCTها این است که به راننده این امکان را مى دهد که با دقت به میل خویش کار بده بستان دنده را انجام داده یا این که کامپیوتر همه کارها را انجام دهد .

Audi TT Roadster یکى از یک سری جور Audiکه از سیستم انتقال دو کلاچه استفاده مى نماید .


شاید تبارک ترین حسن DCT ها صرفه جویى در مصرف سوخت باشد . از آن جایى که در ضمن تعویض دنده انتقال قدرت از خرید خودرو فروش خودرو به چرخ ها انقطاع نمى شود مصرف سوخت به طور قابل ملاحظه اى کاهش مى یابد . بعضى از متخصصین مى گویند یک سیستم شش دنده DCTدرمقایسه با یک سیستم خودکار پنج دنده افزایش ۱۰ درصدى راندمان نسبى سوخت و کاهش مصرف آن را پیرو داراست .

بسیارى از تولید کنندگان اتومبیل به DCT ها عشق و علاقه مند شده اند و این در حالى است که سازنده گان خرید خودرو فروش خودرو ها از هزینه اى که می بایست صرف تغییراتى در خطوط تولید خرید خودرو فروش خودرو شود نگرانند . این امر باعث ارتقا بها خرید خودرو فروش خودرو هایى میشود که مجهز به DCTهستند و ممکن است خریداران آگاه را از خرید این خرید خودرو فروش خودروها منصرف نماید .

به علاوه امروزه ساخت کنندگان بیشتری در تکنولوژى هاى مرتبط با سیستم هاى انتقال توان متناوب سرمایه گذارى مى نمایند و این یکى از موردها مسئله اعتنا سیستم ردوبدل دنده به هم پیوسته است – CVT – .

یکى از اشکال سیستم هاى CVTاتوماتیک است که از یک سیستم پولى و یک تسمه ویا یک زنجیر به مراد تنظیم نسبت چرخ دنده ها استفاده مى کند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *